top of page
  • Foto van schrijverMichel

GR14: Tweedaagse Trois-Ponts - La Roche

Samen met de GR15 (Monschau-Aarlen) is de GR14 beter bekend onder de noemer Sentier de l'Ardenne. De GR14 start net als zijn broertje in het Duitse stadje Monschau en trekt na een vijftal kilometer de grens met België over. Nadien loopt de GR langs de Botrange, de Ghâster, Malmédy, Stavelot, Trois-Ponts, La Roche-en-Ardenne, Saint-Hubert en Bouillon tot aan de Franse grens bij Corbion. Goed voor een afstand van ongeveer 255 kilometer. Over Franse bodem gaat de GR14 verder langs Sedan, Bar-le-Duc, Vitryle-François, Épernay tot aan het Bois de Vincennes en de Porte Dorée in Parijs, in totaal nog eens 580 kilometer. Wandelplezier in overvloed dus.

Op twee vrije dagen koos ik voor een stukje dat makkelijk te bereiken is met het openbaar vervoer: het traject tussen Trois-Ponts en La Roche. Op dit deel loopt de GR samen met de iets minder bekende Sentier des Monts d'Ardenne (SMA). Eigenlijk zijn de trajecten van beide paden tussen Trois-Ponts en La Roche bijna identiek. Enkel gaat de SMA over de Baraque de Fraiture, terwijl de GR eromheen gaat via Malempré.

Inhoud van dit verslag:

Dag 1 - Trois-Ponts > Baraque de Fraiture

Datum: Woensdag 20/01/2021 Afstand: 26,3 kilometer Stijgingsmeters: 690m

Dalingsmeters: 320m Weer: Droog, 4° à 6°

Na nog een korte stop in de supermarkt te Trois-Ponts begeven we ons om iets na elven op weg. We volgen de loop van de Ruisseau de Bodeux tot aan het rondpunt met de N66. Op weg daar naartoe, in de Rue du Moulin, kom je langs kleine grotjes in een roodachtig gesteente; puddingsteen. Deze grotten maken deel uit van een lange band met hetzelfde gesteende dat zich uitstrekt van aan de Warche bij Malmédy tot Basse-Bodeux. Eens voorbij Basse-Bodeux volgt de GR de Ruisseau de Bâleur zo'n twee kilometer tot bij Reharmont. De vallei van de Bâleur is eenvoudig, maar prachtig. Het pad is makkelijk bewandelbaar en her en der zijn er plekjes die uitnodigen om er te bivakkeren.

Vallei van de Bâleur

Dan wandelen we door de bossen van les Fagnes de Fosse. Eigenlijk zou de GR hier bijna rechtdoor lopen, terwijl de SMA de brandgang/hoogspanningslijn noordoostwaarts volgt richting het dorpje Fosse, maar ze lopen hier alsnog samen. Enkele kilometers verder worden we uitgespuwd aan de calvarieberg van Arbrefontaine. Via het dorpje Brux (op de kaart "le Bru") komen we in Lierneux terecht. Via een klein pad aan de samenvloeiing van de Gôlin en de Lienne kan je de belvédère van de Rocher Jehenson bezoeken. Daarna lopen we rechtstreeks het stadje in, in plaats van de Lienne te volgen, en stoppen dan bij de plaatselijke supermarkt voor wat versnaperingen. Langs de Saint-Andrékerk met z'n opvallende uienvormige spits, verlaten we het plaatsje weer. We komen voorbij de Pierre de Falhotte op 485 meter hoogte en nu zien we ook het eerste beetje sneeuw liggen. Door de hoge temperaturen is de sneeuw hier bijna overal weggesmolten, maar vanaf 500-550 meter ligt er nog genoeg sneeuw.

De GR gaat het dorpje Fraiture gewoon via de weg binnen en niet meer langs een intussen overwoekerd paadje door het veld. Net achter het dorp slaan we het brede pad in dat ons rechtstreeks naar de Baraque de Fraiture brengt. Het ligt er spekglad bij en dus is wandelen een hele oefening. De Baraque de Fraiture is het hoogste punt van de provincie Luxemburg met z'n 651 meter en de top ligt tegenwoordig onder de autosnelweg. Inmiddels hebben we 25 kilometer achter de rug en als goede Belgen stoppen we aan de gelijknamige Baraque de Fraiture voor een pakje frieten. Eens we dat op hebben lopen we in het bijna donker langs de N30 terug naar de GR en gaan op zoek naar een plek voor de bivak. Die vinden we uiteindelijk een eind verderop, langs de GR en het skidomein La Station, in de bossen van Sur le Lierre. De vele afgebroken takken en ontwortelde bomen getuigen van de enorme sneeuwlast van de afgelopen 3 à 4 weken.

Dag 2 - Baraque de Fraiture > La Roche-en-Ardenne

Datum: Donderdag 21/01/2021 Afstand: 25,7 kilometer Stijgingsmeters: 367m

Dalingsmeters: 778m Weer: Droog, 4° à 6°

De wind haalde vannacht stevig uit, maar wij lagen goed beschut en wanneer we de tent opbreken zien we zelfs enkele zonnestralen tussen de bomen door. Jammer genoeg neemt de bewolking al snel de bovenhand en blijft het tijdens het grootste deel van de wandeling erg fris.

Overstroomd pad.

We vertrekken in westelijke richting en steken de E25-snelweg over. Onder aan de Fagne de Robièfa is het pad overspoeld en moeten we ons een weg zien te banen door het (on)diepe water. Het beekje dat hier stroomt doet zijn naam alle eer aan: la Folie. Het is wat zoeken naar een halfweg droge oversteek en het vele water dat uit het veengebied stroomt, helpt daarbij niet. Maar we slagen er toch in om met droge voeten het brugje over de Folie te bereiken, waarna het pad oploopt en overgaat in een bredere bosweg. We volgen de GR verder tot in Odeigne, waar we kort halt houden.

Op weg naar de bossen ten zuidwesten van Odeigne staat er een doorgangsverbod. We hadden het al horen en zien aankomen, want in de verte werd er nogal wat geschoten. We draaien af naar het noorden om dan via de velden en wat geklauter over prikkeldraad bij een autoweg te komen. Bedoeling is om een omweg te maken via Freyneux en dan zuidelijker de GR terug op te pikken en dus de bocht langs de Fagne du Pouhon af te snijden. Ik neem immers - terecht - aan dat over dat hele stuk wordt gejaagd.

Om niet op het asfalt te moeten stappen opteren we voor een pad dat parallel loopt met de weg en iets verderop zou moeten samenkomen. Maar ergens zien we een klein pad niet en lopen verder in richting Bénâ-Bwès en dus eigenlijk in de richting van waar de jacht mogelijk bezig is. De koppigaard in mij beslist dat we off-trail gaan en het riviertje Aisne een stuk stroomopwaarts volgen op zoek naar een plaats waar we kunnen oversteken. De Aisne, die ongeveer 30 kilometer lang is en bij Bomal in de Ourthe uitmondt, ontspringt in de Fagne du Pouhon en zou hier eigenlijk een vrij makkelijk oversteekbaar beekje moeten zijn. Maar net als menig andere stroom is het tijdens de natte seizoenen een veel ruigere waterloop. Waar het (gekapte) dennenbos overgaat in een loofbos zien we een omgevallen boom over de Aisne liggen. Een erg gladde aangelegenheid en net wanneer ik bijna overgestoken ben, glijd ik weg. Gelukkig stond ik met één voet reeds op de grond en kan ik mijn andere voet nog terugtrekken vooraleer ik uit balans kom en het water in zou sukkelen.

We vinden een eind verderop een pad dat we westwaarts volgen en steken daarna de Ruisseau de la Fagne de la Goutte over. Daar worden we ingehaald door drie jeeps met jagers. Vanuit de eerste wagen worden we vriendelijk begroet, maar niemand die ons zegt dat we ons mogelijk nog steeds in jachtgebied bevinden en dus wandelen we gewoon verder. We steken recht door het bos en beklimmen zo de heuvel voor ons. Langs enkele bredere bospaden komen we zo aan de Route du Tracé, waar inderdaad een jachtaffiche met doorgangsverbod hangt. Oeps.

De volgende kilometers tot Dochamps gaan over brede boswegen. In het dorpje aangekomen wandelen we tot aan de winkel annex bakkerij die naast de GR ligt. We kopen er wat lekkers om daarna onze tocht verder te zetten. De laatste kilometers gaan bovenlangs door de vallei van de Royin en het dorpje Cielle met een paar charmante huisjes. In Harzé klimt de GR nog en bereikt dan La Roche-en-Ardenne, het eindpunt van deze tweedaagse.

Kaart & Hoogteprofiel:

Bereikbaarheid

Startpunt Trois-Ponts is bereikbaar per trein. Vanuit La Roche vertrekken er TEC-bussen naar de treinstations van Marloie (bus 15) en Melreux (bus 13). Deze bussen rijden slechts sporadisch, dus kijk goed de dienstregeling na op https://www.letec.be .

Download GPX

GR14 - Trois-Ponts - La Roche - Ultimate
Download • 116KB

Foto's:

Wil je ook mee gaan wandelen? Of liever een bivaktocht meemaken? Misschien je kennis verruimen? Een trektocht leren plannen? Ultimate Hiking biedt een waaier aan activiteiten.