top of page
  • Foto van schrijverMichel

Driedaagse op de GR57 - La Roche > Gouvy

Om misschien nog een laatste keer dit jaar met de tent erop uit te trekken, wilde ik gaan wandelen op de GR57. De voorspelde koude nachten en regen hielden me niet tegen. Met enkele vrienden maakte ik er een leuke driedaagse van aan een gezapiger tempo en met duidelijk kortere afstanden dan wat ik gewoon ben.

Inhoud van dit verslag:

Dag 1 - La Roche-en-Ardenne > Bivak Deux Ourthes

Datum: Zondag 29/11/2020

Afstand: 20,1 kilometer

Stijgingsmeters: 596m

Dalingsmeters: 531m

Weer: Zonnig, 2°C

De bus dropt ons iets na elven aan de Ourthebrug in het hartje van La Roche. Na nog een kleine hap begeven we ons op pad. We moeten zo'n 20 kilometer overbruggen en liefst nog voor het donker wordt. De laatste kilometers naar de bivakzone gaan immers over smalle bospaden en trappen. Omdat het tempo beduidend lager ligt dan ik gewoon ben, besef ik al snel dat we toch in het donker gaan eindigen.

La Roche verlaten we al klimmend. We moeten zo'n 200 meter omhoog naar Seûreu om dan via een steil pad weer af te dalen naar Maboge. Daar aangekomen stoppen we in het zonnetje langs de oevers van de Ourthe voor een iets uitgebreider middagmaal. Dan zetten we onze weg verder langs makkelijke paden, steeds de Ourthe stroomopwaarts volgend, naar de restanten van een Keltisch fort bij Le Cheslé. Vanaf hier heb je ook een mooi uitzicht op de Ourthe.

Langs de oevers van de Ourthe gaat het naar de volgende blikvanger op deze tocht: de Hérou, een rotsmuur die hoog boven de Ourthe uit torent en waarvan je een fenomenaal zicht op de vallei van de Ourthe hebt. Het is hier dan ook bijzonder druk.

Omdat de zon al achter de horizon gezakt is, opteren we voor een afkorting langs het oeverpad in plaats van de omweg via Ollomont en gaan zo in quasi rechte lijn naar de stuwmuur van Nisramont. Intussen is het al bijna donker en wanneer we na de waterkrachtcentrale aan de laatste klim beginnen moeten we de hoofdlampen bovenhalen om onze weg op het avontuurlijke pad naar onze bivakzone te vinden. In de verte kunnen we reeds een lichte schijn van een kampvuur zien.

Behalve twee Vlamingen is er niemand op de bivakzone. We proberen ook een kampvuur te maken, maar het beetje hout dat we vinden is amper genoeg om een degelijk vuur gaande te houden en bovendien doorweekt. Tijdens de zomer was er zoveel volk op de bivakzone dat zelfs de palen die de zone moesten markeren én de zitbanken gebruikt werden voor kampvuren. Triestig gedrag! Intussen is het kwik al ruim onder nul gezakt en zonder de warmte van een vuur lijkt het me niet opportuun om nog lang te blijven zitten. Iets na achten kruip ik reeds in mijn slaapzak.

UPDATE 1 maart 2021: De bivakzones van Les Deux Ourthes en Les Blancs Bois zijn definitief gesloten. Alternatieven kunnen gevonden worden via Welcome to my Garden voor een plek in de buurt van het stuwmeer van Nisramont, en een camping bij Houffalize.

Dag 2 - Bivak Deux Ourthes > Bivak Blancs Bois

Datum: Maandag 30/11/2020

Afstand: 15,4 kilometer

Stijgingsmeters: 382m

Dalingsmeters: 263m

Weer: Zonnig, 1°C

Het was vannacht bijzonder koud. De thermometer toont -5°C bij het ontwaken, maar de gevoelstemperatuur lag nog een stuk lager. Volgens een medewerker van het Nationaal Park die even later voorbij komt, zaten we aan de -10°C. Ikzelf lag lekker knus in mijn warme slaapzak, maar mijn vrienden hebben afgezien. Het kamp opbreken gaat langzaam, want de kou is hen letterlijk in de kleren gekropen. Terwijl zij zich verwarmen met thee, ga ik wat foto's maken van de zonsopgang.

De natuur ligt er vandaag prachtig bij. De vriestemperaturen zorgen voor een winters laagje over de bomen, het gras, maar ook de Ourthe is op enkele plaatsen deels bevroren. In Houffalize houden we halt bij de frituur beneden in het stadje voor wat warms. Dan nog een laatste bevoorrading in de supermarkt om de weg verder te zetten naar onze bivakzone.

Vandaag moest ik mijn vrienden sparen en dus was het al snel duidelijk dat we de geplande 24 kilometer nooit zouden wandelen. Ik had gedacht om nog een extra lus van 9 kilometer via de GR15 langs Vissoule en Tavigny te doen, maar omdat het tempo laag lag, gingen we na Houffalize rechtstreeks naar de bivakzone van Les Blancs Bois. Deze werd afgelopen zomer verplaatst en ligt nu 400 meter verder in zuidwestelijke richting. We komen er aan voor de donker.

De medewerker van het NP die we vanmorgen tegenkwamen had voor ons al wat hout gesprokkeld, zodat we al snel een kampvuur konden aansteken. Even later kom hij ons gezelschap houden en heeft voor ons zelfs pompoensoep meegebracht! Fantastisch. De soep wordt door iedereen gesmaakt en we maken verder kennis met Jonathan. Hij weet ons ook te vertellen dat de bivakzone van Les Deux Ourthes op het punt staat gesloten te worden als het zo doorgaat. Dat is natuurlijk slecht nieuws voor wandelaars die bivakzones gebruiken voor datgene waarvoor ze in de eerste plaats aangelegd werden.

Omstreeks 21u30 begeven we ons naar onze tenten. In de tussentijd is het ook beginnen regenen en dat zou niet ophouden tot ongeveer 7u de volgende ochtend.

Dag 3 - Bivak Blancs Bois > Gouvy

Datum: Dinsdag 01/12/2020

Afstand: 23,8 kilometer

Stijgingsmeters: 560m Dalingsmeters: 493m

Weer: 's Ochtends mistig, 's namiddags regen 1°C

We hadden afgesproken om tussen 8u30 en 9u00 te vertrekken zodat we de trein van 16u30 in Gouvy zouden halen. Vandaag moeten we de langste etappe afleggen, maar als we met z'n allen goed doorwandelen zou dat geen probleem mogen zijn.

Iedereen is gemotiveerd na een iets minder koude nacht en er wordt flink doorgestapt. We komen door tal van mooie stukjes natuur. In het Bois de Lihérin bij Steinbach houden we voor de middagpauze halt onder enkele naaldbomen, beschermd tegen de regen die inmiddels mee van de partij is. Vanaf Steinbach zou het bijna continu blijven regenen tot in Gouvy.

In het natuurreservaat Ol Heûlse komen we getuigen tegen van de aanwezigheid van bevers. Die hebben het hier in de vallei van de Oostelijke Ourthe erg naar hun zin. Het leuke pad eindigt tenslotte bij de camping van Cherapont. De regen neemt nog in intensiteit toe en al snel komen we aan in Gouvy, maar moeten nog twee kilometer doorstappen tot aan het treinstation. Daar kunnen we van de warmte van de wachtzaal genieten terwijl we op de trein wachten.

Kaart & Hoogteprofiel:

Bereikbaarheid:

Trein naar Marloie en dan bus 15 naar startpunt in La Roche. Gouvy heeft een station waar elke twee uur een trein passeert richting Luik. Als je met het openbaar vervoer komt, raad ik ook aan om de tocht in dezelfde richting af te leggen, dus van La Roche naar Gouvy, ivm de doorkomsttijden van de TEC-bus tussen Marloie en La Roche.

Download GPX:

GR57 - La Roche - Gouvy - UltimateHiking
Download • 161KB

Foto's:

Wil je ook mee gaan wandelen? Of liever een bivaktocht meemaken? Misschien je kennis verruimen? Een trektocht leren plannen? Ultimate Hiking biedt een waaier aan activiteiten.